Branding – jak zacząć ?
W związku, że wiele osób dalej nie rozumie co to branding najpierw zajmiemy się opisem. Definicja podaje, że branding to budowanie świadomości marki i jest częścią techniki marketingowej. Taka forma przedstawienia definicji nadal niewiele nam mówi, a tak naprawdę branding oznacza, że działania marketingowe to proces ciągły, od powstania marki do dalszego jej rozwoju.
Nasza firma musi stać się marką, która będzie posiadać dużą ilość unikalnych informacji, cech, a także posiadać specjalną wartość dla ostatecznego Klienta. Budowanie wizerunku jest trudną drogą, jednak można rozpoznać parę aspektów, na które trzeba zwrócić uwagę!
– logo firmy; w każdej reklamie bez wątpienia musi zawarty logotyp. Reklama w prasie, reklama w Internecie, ulotki, stopka e-mail, własna strona www i kanały social media – to z pewnością dzisiejsze „must have”.
– slogan, claim, hasło; wszystkie te słowa mają jedno kluczowe zadanie – muszą towarzyszyć logotypowi i elementom komunikacji PR. W związku z tym hasło musi być powtarzalne i tak wymyślone, by zapadało w pamięć.
– strategia marketingowa/ strategia marki; jest to osobny temat do dokładniejszego omówienia i opisania. W skrócie trzeba pamiętać o najważniejszych wyróżnikach i jej wartościach z uwzględnieniem marketingu mix 5P.
– SIW, czyli system identyfikacji wizualnej; wraz z dobrze wykonaną „księgą znaków” elementy, które stanowią całość i są rozpoznawalne na całej płaszczyźnie działalności. Przede wszystkim dobrymi przykładami SIW’u są duże hotele sieciowe oraz ich tablice kierunkowe, pylony, flagi, witacze, świetlne neony, tabliczki na drzwiach, menu, identyfikatory itp.
– reputacja; to bardzo ważny aspekt, który trzeba pielęgnować i zwracać ciągłą uwagę. Chociaż raz podważona reputacja może zniszczyć wszystkie działania i ciężko będzie odbudować wizerunek firmy.

Trzy poziomy świadomości marki
- świadomość natychmiastowa (top-of-mind) wskazuje, która marka i produkty bądź usługi znajdują się na 1 miejscu w momencie decyzji o zakupie. Wysokie wartości procentowe top-of-mind dostarczają informacji jak duży odsetek badanych respondentów chciałoby kupić dany produkt bądź usługę.
- spontaniczna świadomość marki (spontaneous brand awareness), jak sama nazwa mówi jest to „spontaniczny wybór zakupowy”. Klient przy zakupie zwraca uwagę na kilka/kilkanaście marek, które zamierza kupić.
- Wspierana świadomość marki dostarcza informacji jakie w ogóle marki Klient chciałby kupić.
Branding – na co uważać i co robić?
- na projekty, agencje PR i działania kreatywne, które mają brak spójności ze strategią marki;
- segmentację Klienta wraz z dokładnymi informacjami, które dostarczane za pomocą takich narzędzi jak np. Google analytics, telefon, ankiety, opinie itp.;
- na kopiowanie produktów/usług – czyli te same pakiety wypoczynkowe, te same ceny, te same kanały dystrybucji itp.;
- wprowadzać funkcjonalność i użyteczność dostosowaną do segmentacji Klienta, zwłaszcza w przypadku akcydensów i projektów digitalowych;
- na przeznaczanie wysokiego budżetu w przypadku nowych działań „eksperymentalnych” – wizerunek marki musi być spójny z obszarem, branżą, dziedziną, w której funkcjonujemy.
Potrzebujesz innych informacji?