E-mail marketing

E-mail – czy w hotelarskie i turystyce jest jeszcze potrzebny?

E-mail marketing każdy się z nim spotkał i wykorzystuje codziennie tę formę komunikacji w pracy. Można powiedzieć więcej – częściej jest wykorzystywany niż telefon, przede wszystkim dlatego, że jednym mailem można poinformować tysiące osób o tym samym bez wykonywania pojedynczych telefonów.

E-mail marketing – to forma marketingu bezpośredniego, wykorzystująca skrzynki poczty elektronicznej do wysyłki różnorodnej informacji oraz załączników. Pocztę elektroniczną oprócz wykorzystywania do przesyłania zdjęć, plików excel, word, FV i innych dokumentów od wielu lat w turystyce wykorzystuje się do sprzedaży i szeroko rozumianego marketingu.

Do najważniejszych form wykorzystywanych w działaniach marketingowych należą:

– promocje first minute, last minute,

– badania marketingowe dotyczące np. produktu, prośba o przesłanie opinii,

– informacje o programach lojalnościowych,

– obsługa automatyczna informacji zwrotnych (autoresponder),

– relacje inwestorskie, budowa nowych hoteli, remont pokoi, restauracji itp.

E-mail marketing –wiadomość, która nie znika

Wiadomości e-mail mają jedną fajną zaletę w przeciwieństwie do innych szybkich źródeł komunikacji jakimi są social media. Ponieważ postów na tablicy Facebook, Instagram, Twitter jest tak dużo, to niestety ich czas wyświetlania się jest dosyć krótki. Wiadomość e-mail, jeżeli wykonana jest wg zaleceń i zgodnych wytycznych oraz dane odbiorców są pozyskane zgodnie z nowymi przepisami RODO, to nie znika ze skrzynki odbiorczej tak jak post na FB. Kolejną zaletą jest to, że można do nich wracać o dowolnej porze i być przekierowanym do konkretnej oferty na stronie docelowej adresata.

e-mail-marketing
e-mail-marketing
Duża ilość ma znaczenie

Nie od dzisiaj wiadomo, że każdy w życiu jak i w pracy ma swój cel sprzedażowy. Dla jednego pensjonatu wystarczy sprzedać tylko 5 pokoi a dla innego będzie to 200 osobonocy przez określony czas. Dane statystyczne pokazują, że im większa ilość odbiorców, to tym lepsza docelowa sprzedaż. Bezsprzecznie ważne są takie aspekty jak: współczynnik odrzuceń, wynik jakości, najlepiej zbliżona treść do zapytania. W każdej dziedzinie liczy się ilość:

– prasa – nakład druku oraz zasięg;

– radio – słuchalność i zasięg;

– google adv – CTR, wynik jakości, koszt, geo targetowanie;

– SEO – różnorodność słów kluczowych, ilość unikalnych użytkowników;

– Facebook – liczba polubień itp.

 Jak widać w związku z tym ilość odbiorców ma też duże znaczenie. Jeżeli przyjrzymy się danym statystycznym to możemy przeczytać, że w 2019 roku ilość założonych kont to 5,6 miliarda ! Dla porównania podajemy inne dane:

– Facebook – 2 miliardy, ale niestety „życie posta” na tablicy jest krótkie. Nowoczesnym rozwiązaniem na „przedłużenie życia” są kampanie płatne, które powodują, iż post może wyświetlać się wiele razy.

– Youtube – 1,5 miliarda

– Instagram – 700 milionów,

– Twitter – 328 milionów,

Podsumowując, ilość ma znaczenie, ale także jego jakość, którą można badać. Wiadomo, że kont jest wiele, bo i sami mamy kilka kont e-mail, z których niejednokrotnie nie korzystamy. Jedno konto do poczty, drugie gmail do obsługi i zarządzania, a kolejne jeszcze do innych działań.

Sprawdzaj OR, CTR

Jedne z najważniejszych wskaźników, które powinniśmy obserwować to OR (ang. open rate), czyli procentowa ilość otwartych wiadomości e-mail oraz CTR znane m.in. z Google Adv (ang. click-through rate) ilość procentowa lokalności w daną wiadomość, która została wysłana do odbiorcy.  

Samemu czy z firmą?

Jest to kolejne pytanie, które powinniśmy sobie zadać przystępując do układania budżetu marketingowego oraz działań. Istnieje wiele znakomitych firm specjalizujących się w programach do wysyłki. Niestety programy te są dosyć drogie, a nasze bazy e-mail po zmianach w przepisach RODO mocno skurczone. Osobiście polecamy korzystanie z możliwości jakie dają skrzynki pocztowe oraz własne systemy do zarządzania treścią CMS na stronach internetowych. Ważne jest, aby badać jak wygląda dana wiadomość, którą chcemy wysłać na różnych skrzynkach pocztowych oraz przeglądarkach.  

Nie mam bazy, więc co mam zrobić?

Po zmianach w przepisach RODO wiele osób zmuszonych zostało do usunięcia baz mailingowych w obawie przed karami finansowymi. Dobrym rozwiązaniem jest korzystanie z wykupionych baz mailingowych ale należących do dużych firm takich jak ONET, ZUMI, Interia, WP. Mamy wtedy gwarancję, że baza należy to tego portalu, a my tylko wykupiliśmy jednorazową wysyłkę. Plusem jest to, że takie firmy posiadają milionowe ilości kont, które można targetować na miasto, województwo, wiek, zainteresowania. Nie musimy się także martwić o wysyłkę i grafikę, gdyż zostanie to zrobione w porozumieniu z nami – za nas.   

Budowanie bazy; e-mail marketing

Technologia rozwija się ciągle i jeszcze 10 lat temu e-mail jako forma marketingu bezpośredniego była bardzo rozpoznawalna i wykorzystywana w działaniach marketingowych w turystyce. Rozwój technologiczny portali społecznościowych mocno spowolnił ten ruch. Kolejnym spowolnieniem były zmiany przepisów RODO, jednak naszym zdaniem, należy budować swoją bazę Klientów. Często bywa tak, że Klienci właśnie czekają i chcą być poinformowani o naszych ofertach.

Sposoby pozyskania maili:

– karta meldunkowa wraz z regulaminem,

– rezerwacja on-line na własnej stronie www,

– newsletter,

– program lojalnościowy.

Masz pytania lub chcesz byśmy przygotowali dla ciebie pomysły na wiadomości e-mail marketing obejmujące: treść, zdjęcia, grafikę oraz przekierowanie do konkretnego działania? Skontaktuj się z nami!

KONTAKT

Marketing na Plus

58-506 Jelenia Góra

e-mail: biuro@marketingnaplus.pl

tel: +48 502 682 173