Obsługa social media, to najbardziej dynamicznie rozwijająca się dziedzina marketingu internetowego.

Marketing, to temat rzeka i można by napisać wiele książek dotyczących chociażby historii i zmian, które nastąpiły w ostatnich 15 latach.

Nie ma też znaczenia jakich branż dotyczy kompleksowy marketing. Owszem są branże, które w dalszym ciągu stawiają na różne kanały dystrybucji reklamy, ale są też i takie firmy, gdzie całkowicie z części segmentów reklamowych zrezygnowały.

Idealnym przykładem jest zakup powierzchni reklamowych w prasie, radio, banerach przy drogach. Nie inaczej ten cały problem dotyczy turystyki i branży sportowej. Większość działań przeniosła się do internetu, a niektóre nawet w wielu aspektach skupiły się na obsłudze social mediów.

Al Ries, okrzyknięty przez magazyn PR Week jako jeden ze 100 najbardziej wpływowych ludzi PR w XX wieku, znany jako pionier od pozycjonowania i współautor 11 książek, które sprzedały się w nakładzie 3,5 mln egzemplarzy na całym świecie. Zyskał sławę, ponieważ jako pierwszy w 1972 roku wprowadził pomysł koncepcji pozycjonowania. Idea podbiła świat reklamy i została uznana za jeden z 75 najważniejszych pomysłów reklamowych. Obecnie jest właścicielem agencji Ries, która jest globalną firmą konsultingową z biurami w USA, Chinach i oddziałami na całym świecie.

Prowadzenie strony na facebooku

5 rewolucyjnych zmian w dziedzinie marketingu, a tylko 2 rzeczy zrewolucjonizowały marketing. Jedną z nich jest wynalezienie internetu, drugą natomiast pojawienie się globalnego brandingu.

Obie przyczyniły się do pięciu radykalnych zmian na przełomie wieków:

1. Pr jest ważniejszy niż reklama,

2. Kategoria jest ważniejsza niż marka,

3. Nazwa gwarantuje sukces,

4. Wizualnie jest ważniejsze niż werbalnie,

5. Multibrandowość jest ważniejsze niż pojedyncze marki

Obsługa social media

Prowadzenie fanpage na Facebooku przez firmy, prywatnych użytkowników stało się aktualnie absolutnym minimum działalności. Zmiana marketingu i rozwój internetu, to przejście z lokalnego rynku do rynku globalnego i promocja naszych produktów w znacznie szybszym czasie i zasięgu. Osobiście uważamy, że nie tylko Facebook oraz obsługa social mediów jest ważna. Nie należy zapominać o Google Biznes Moja Firma. Powyższe portale w dobie szybkości przekazu informacji powinny być na stałe wpisane w zarządzanie własnymi stronami.

Tak czy inaczej, spośród wielu dostępnych aplikacji i obsługi social media każdy wybiera tę idealną dla siebie.

Nie ma co ukrywać, że w dobie panujących warunków Covid-19, takie aplikacje jak Facebook, Instagram, Twitter oraz YouTube mają ogromny wpływ na wizerunek firmy, jak i na decyzje zakupowe Klienta.

Dobrym badaniem dla nas samych może być sprawdzenie jak często i długo korzystamy z danych aplikacji social media. Badanie pokazuje, że poza obsługą social media niestety tracimy swój własny czas, który można zdecydowanie wykorzystać w inny sposób.

Poniżej przedstawiamy instrukcje w jaki sposób można to sprawdzić .

1 – Jak sprawdzić czas spędzony w social media?

Wchodzimy w ustawienia aplikacji, potem wyszukujemy opcji czas spędzony na Facebooku i mamy dokładny opis (screen poniżej).

Prowadzenie fanpage na facebooku
czas spędzony na Facebook.com

Z kanałem YouTube jest trochę inaczej bo jednak wielu z nas wykorzystuje ten profil chociażby do słuchania muzyki, nauki, szkoleń i webinarów.

Czas oglądania na witrynie YouTube sprawdza się podobnie jak na Facebooku i przedstawia się to następująco

prowadzenie strony na facebooku
czas spędzony na obsłudze social media

Dlaczego prowadzenie strony na Facebooku i czas spędzony w telefonie jest tak ważny i wpływa na decyzję zakupowe?

Piszemy o tym, bo czy nam się to podoba czy nie, to niestety telefon stał się narzędziem bez którego nigdzie się nie ruszamy. Przeciętny użytkownik spędza w telefonie nawet 4 godziny dziennie, przeglądając i obsługując social media. Wstajemy rano i patrzymy na telefon, jedziemy do pracy sprawdzamy portale społecznościowe, czekamy w kolejce, to oglądamy YouTube, dzieci się nudzą, więc grają na telefonie itp.

2. Jak sprawdzić czas spędzony przed ekranem telefonu?

Aplikacji i programów tego typu jest naprawdę wiele. Wystarczy wpisać w sklepie Google Play hasło monitor czasu spędzonego przed telefonem i ukażą nam się przeróżne programy. Osobiście przetestowaliśmy darmową aplikację StayFree, która dokładnie pokazuje czas oraz procent działania różnych aplikacji. Łatwa i przejrzysta, a na wykresie można analizować poszczególne dni oraz analizować udział prowadzenia poszczególnych social mediów.

prowadzenie strony na facebooku
Prowadzenie strony na facebooku

Jak zatem przełożyć ten czas na nowych fanów i ich decyzje zakupowe oraz prowadzenie fanpage na Facebooku i obsługi social media?

Można to zrobić w dwojaki sposób. Sama obsługa social media i prowadzenie fanpage na Facebooku jest pozycją obowiązkową. Duże korporacje zatrudniają na stałe pracownika ds. obsługi social media, a czasami nawet i cały dział. Małe firmy, prywatni właściciele są w gorszej sytuacji, ponieważ nie stać ich na zatrudnienie takich pracowników i dlatego często wykorzystują pracę agencji marketingowych. Wniosek jest jednak jeden – nieważne, gdzie pracujesz i na jakim stanowisku, musisz pamiętać, że działania marketingowe są ważne i powinieneś docenić ogromny potencjał obsługi social media.

1. Publikowanie wszystkich postów

Z opcji nr 1 korzysta wielu użytkowników prowadzących konta firmowe jak i prywatne. Content, czyli treść ciągle się powtarza i nie ma przemyślanego harmonogramu działań, a użytkownicy nie są aktywni.

2. Publikowanie przemyślanych postów

Opcja nr 2 jest wybierana przez osoby, które same zobaczyły, że ich publikacja postów nie przynosi zamierzonego efektu. Dodawane posty w opcji 2 mają za zadanie budowanie zaangażowanych odbiorców danej firmy. Tutaj każdy dodany post, film jest przemyślany i ma swoje zadanie. Harmonogram postów jest także przemyślany i dostosowywany do aktualnej sytuacji panującej w firmie jak i na świecie. W opcji nr 2 niestety musimy poświęcić znacznie więcej czasu bądź oddać pracę agencji reklamowej.

Przykład dobrego prowadzenia fanpage na Facebooku w hotelarstwie

Hotel zastanawia się nad dodaniem nowego postu, ponieważ obłożenie obiektu jest na niskim poziomie. Rozwiązaniem ma być przygotowany przez właściciela, dział sprzedaży specjalnej oferty cenowej bądź usługi.  

Analizując dotychczasowe prowadzenie Facebooka natrafiamy na informację, że w obiekcie bądź w miejscowości będzie znana osoba, która pozwala na udostępnienie zdjęć z jej wizerunkiem. Dodanie postów może polegać na pokazaniu ceny/rabatu bądź dodanie zdjęcia (prowadzenie Instagram) przed przyjazdem słynnej osoby. Później można to kontynuować poprzez wspólne zdjęcie z podziękowaniem.

Takie podejście po pierwsze może wpłynąć na decyzję zakupowe Klienta, po drugie uzyskać bardzo wiele komentarzy, udostępnień i aktywności, które wpływają na dalszy rozwój profilu naszej firmy. Powyższy przykład wcale nie musi być związany z przyjazdem słynnej osoby. Może być to impreza lokalna, sportowa, koncert, darmowa wycieczka z przewodnikiem, niższe ceny na atrakcje itp. Chodzi o to, by oprócz ceny pokazać język korzyści dotyczący danej usługi.

Wszyscy znamy duże firmy takie jak Coca-Cola, Mercedes, Tauron.

Można powiedzieć, że nie muszą się one reklamować, a jednak systematycznie reklamują się w prasie. Poprzez takie działania kreują pozytywny wizerunek w sieci i branży. Reklama Mikołaj na święta firmy Coca-Cola przekłada się na wzrost sprzedaży oraz budowanie  świadomości na usługi, które chcemy by były sprzedawane.

Czy tylko ważne jest prowadzenie fanpage na Facebooku czy też obsługi innych social media?

Wiele osób zadaje sobie to samo pytanie – w jakich social mediach powinienem prowadzić swoje działania?

Odpowiedź jest krótka – to zależy.

Według corocznego badania Wearesocial.com i Hootsuite w styczniu 2019 roku z mediów społecznościowych korzystało już 3,25 mld osób, czyli ok. 40 % populacji naszej planety.

Nie można też powiedzieć, że korzystają tylko młodzi użytkownicy, gdyż są to zarówno ludzie młodzi, starzy, bogaci, mniej zamożni, kobiety, mężczyźni…

W Polsce z Facebook’a korzysta ok. 18 milionów, natomiast z Instagrama ponad 7 mln. Właśnie dlatego tak dużo firm i osób decyduję się na prowadzenie strony na Facebook’u. Oczywiście dane ciągle się zmieniają, ale i tak daje to obraz z jaką liczbą populacji mamy do czynienia i całościowej obsługi social media.

Dla osób, które chcą się bardziej wgłębić w temat prowadzenia strony na Facebook, Instagram polecamy badania firmy Iab, czyli przewodnik Social Media w Polsce 2019-2020.

Czy kanał Yotube wykorzystywany jest do decyzji zakupowych?

Odpowiedź jest jednoznaczna – tak, jest to kanał, który ogląda dziennie ok. 2 miliardy ludzi na świecie. Oczywiście aby był ciekawy content marketingowy na kanale YouTube, trzeba poświęcić na te działanie więcej czasu i nauczyć się w jaki sposób to robić.

Minusem kanału YouTube jest fakt, że często używamy go do innych zdań, niż ma to miejsce w przypadku Facebooka czy Instagrama.

YouTube służy m.in do słuchania muzyki, oglądania filmów, szkoleń, wywiadów i wielu innych. Reklamy, które nam się wyświetlają, często po możliwości ich pominięcia – od razu są wyłączane. Każdy, kto tworzy reklamy musi pamiętać, aby spot reklamowy był bardzo interesujący. Zainteresuj użytkownika w pierwszych kilku sekundach, tak by reklama nie była pominięta.

Prowadzenie fanpage na Facebooku You Tube

Naszym zdaniem na pierwszym miejscu powinno się znaleźć oraz budżet marketingowy na prowadzenie fanpage na Facebooku ale nie należy także zapominać o możliwościach wykorzystania kanały You Tube oraz innych social mediach.

Przykładów dobrego wykorzystania działań marketingowych na kanale You Tube jest naprawdę wiele a warto wprowadzić m.in takie:

– pokazanie swojego obiektu w postaci filmu promocyjnego,

– udostępnianie filmów o atrakcjach, wydarzeniach itp. na swoim profilu YouTube.

Jakie aplikacje należy wykorzystywać poza Facebook, Instagram, YouTube?

Wybór jest naprawdę szeroki, bo można tu także dodać chociażby Twittera. Profil ten posiada 330 milionów użytkowników na całym świecie warto go prowadzić jak i inne, które sami uważamy, że powinniśmy.

Jako Marketing na Plus dla firm z branży turystycznej polecamy korzystać z minimum dwóch źródeł – przede wszystkim Facebook i Instagram do prowadzenia i obsługi social mediów.

Prowadzenie tych działań na profilach wzajemnie się uzupełnia. Wyniki się poprawiają, a linkowanie dotyczące pozycjonowania SEO w wyszukiwarce Google, mają szansę przebić konkurencję.

Nie powinno się zapominać o innych aspektach takich jak: wizytówka Google, dobrej jakości nowoczesna responsywna strona www czy chociażby prowadzenie własnego bloga.

Ile kosztuje prowadzenie strony na Facebooku?

Na samym końcu chcielibyśmy opisać dla Państwa na czym dokładnie polega prowadzenie strony na Facebooku oraz obsługa social mediów.

Do naszych podstawowych zadań należy m.in:

– zarządzanie profilami; aktualnie istniejącymi bądź założenie nowych,


– kreatywne pomysły wg ustalonego harmonogramu; sprzedażowe, ogólne, lokalne z aktualnościami z Polski i świata,


– redagowanie treści z użyciem języka korzyści i emotikon,

– tworzenie projektów graficznych z użyciem zdjęć Klienta, zakupem nowych zdjęć oraz przerobieniem istniejących; usuwania tła, zmiany kolorów itp,

– kampanie płatne wg ustalonych wytycznych z użyciem geotargetowania/ lokalizacji potencjalnych Klientów i budżetu Klienta,

– systematyczne comiesięczne raporty dotyczące zasięgów, polubień, komentarzy i ogólnych statystyk,

– komunikacja z fanami w dni robocze po ustaleniu dodatkowej kwoty.

Kontakt

Marketing na plus

58-506 Jelenia Góra

tel: +48 502 682 173

e-mail: biuro@marketingnaplus.pl