Reklama w radio
Reklama w radio – czy ma to jeszcze sens? Oczywiście, że tak! Radio niewątpliwie jest nadal jedną z ciekawszych form reklamowych, którą można bez problemu zastosować w turystyce. Co ważne także podkreślenia w czasach pandemii słuchalność radia stale rośnie w stosunku do TV.
Jeszcze parę lat temu wiele osób, które pracowały w marketingu dużą uwagę skupiały na tej formie reklamy. Ciągły rozwój Internetu, zmiany w przepisach Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz wszystkich pochodnych instytucjach jak np. ZAIKS spowodowały, że udział reklam w kreowaniu rynku spadł. A przecież radio, którego słucha dziennie przynajmniej 70% Polaków stanowi ogromną grupę odbiorców, bo aż 22 miliony.
Przede wszystkim radio towarzyszy nam w drodze do pracy i podczas niej, ale także w czasie wolnym. Słuchamy go w samochodzie, w radioodbiornikach, ale także na urządzeniach mobilnych i poprzez komputery, jako aplikacje internetowe. Jak by nie patrzeć radio jest też pierwszym medium kontaktowym w przypadku wydarzeń, informacji bieżących zarówno lokalnie, krajowo ale i na świecie. Teraz gdy duża część osób pracuje zdalnie w własnych domach radio internetowe też zyskuje na wartości. Komputer można zabrać ze sobą do jednego czy drugiego pokoju. Tylko czy nie łatwiej jest włączyć ulubione radio w internecie niż stację telewizyjną.
Czy reklama w radio jest skuteczna?
Oczywiście, że tak. Potrzebne są jednak badania regionalne, zarówno wewnątrz organizacji turystycznej, jak i na zewnątrz, czyli w stacji radiowej. Po pierwsze musimy wiedzieć skąd są nasi Klienci, (jaki region, miasto), jakie są ich zainteresowania oraz wiek. Jeżeli mamy już podstawowe informacje, to możemy szukać odpowiedniej stacji radiowej dla naszego Klienta. Wszystkie stacje radiowe mają swoje wewnętrzne badania, które trzeba porównać z ogólnopolskimi i wyciągnąć wnioski, na jaką stację radiową mnie stać. Oczywiście duże stacje radiowe typu RMF FM, Radio ZET będą miały większy zasięg na skalę krajową. Co jednak zrobić gdy nas nie stać na taką reklamę? Odpowiedzią na to jest reklama w radio w lokalnych stacjach jak np. Muzyczne Radio, Radio Plus czy nawet Radio Eska. Są to stacje o mniejszym zasięgu, jednak chętnie słuchane w naszym regionie. Naszym zdaniem warto, gdyż zwiększają one znacznie naszą szansę na zaistnienie na lokalnym rynku.
Nie wolno tu także zapominać o naszym wewnętrznym audycie a także analizach wejść na stronę za pomocą chociażby Google Analytics czy Google Search Console. Audyt naszych działań wraz z analizą powinny wejść nam w nawyk codziennej czynności. Powinniśmy codziennie sprawdzać jak „miewa” się nasza witryna w internecie. Zadajcie sobie pytanie ” co szukacie prowadząc codziennie profil Facebooku? i co znajdujecie” a jakie dane możecie znaleźć w programach od Google? Odpowiedź jest prosta te narzędzia dają naprawdę wiele ciekawych informacji tylko trzeba wiedzieć na co zwrócić uwagę (zobacz nasz artykuł).

Ceny spotów reklamowych?
Oczywiście każdy kto zetknął się z tą formą reklamy dobrze wie, że koszt kampanii reklamowej nie jest mały. Jednak biorąc pod uwagę jej efektywność nośnikową i wizerunkową oraz wartość wymierną dla naszego biznesu, to uważamy, że warto ją rozważyć w planowaniu budżetu marketingowego.
Spoty reklamowe idealnie działają, jako kampania dodatkowa, która ma za zadanie wzmocnić inne działania reklamowe. Radio to przede wszystkim źródło uzupełniające dla reklamy w Internecie, prasie, TV lub reklamie outdoor.
Agencja reklamowa Marketing na Plus, ze względu na wieloletnie działania reklamowe m.in. w stacjach radiowych, ma możliwość zastosowania niższych stawek cenowych aniżeli pojedynczy podmiot hotelowy bądź firma X. Po pierwsze wiemy jak należy przeprowadzić taką kampanię, a po drugie z nami koszt całościowy będzie niższy, niż w przypadku zrobienia kampanii samodzielnie. Jest to niewątpliwie kolejny argument „na plus”, aby kampanie reklamowe zlecać agencji.
Częstotliwość reklam w radio
Jeżeli chodzi o częstotliwość reklam, to bezsprzecznie jest to kolejny aspekt, na który mamy wpływ. Ilość reklam w danym dniu/miesiącu/roku może oddziaływać pozytywnie bądź negatywnie na danego odbiorcę.
We wszystkim powinniśmy znać umiar i kierować się zdrowym rozsądkiem. Nie warto planować jednej kampanii 3- dniowej w Radio Zet, gdyż zginie ona w gąszczu innych reklam i będą to na pewno stracone pieniądze. Z kolei w drugą stronę – nie powinno się robić wielomiesięcznych kampanii jednej po drugiej, ponieważ efekt może być odwrotny. Klient owszem będzie znał dany produkt, ale może powstać niechęć do jego zakupu.
Podsumowując warto podkreślić, że stacje radiowe to jedne z bardziej stabilnych form reklamowych w stosunku do innych działań. Oczywiście są miesiące kiedy słuchalność radia minimalnie spada (są to np. wakacje), jednak w pozostałych miesiącach jest na stałym poziomie słuchalności.
Reklama w radio a sprzedaż i marketing
Jeżeli chcemy szybko zareklamować jakiś produkt bądź usługę, to oczywiście Internet oraz social media będą najlepszym źródłem dodarcia do wielu osób. Jednak nie należy zapominać o radiu, gdyż jest to także bardzo szybka forma komunikacji sprzedażowej i marketingowej. W radio mamy możliwość tworzenia reklam sprzedażowych, akcji sponsoringowych, konkursów, eventów. Co najważniejsze w każdym momencie możemy podmienić spot na nowy, zupełnie inny od poprzedniego.
Długość reklam w radio
Każdy z nas jako odbiorca nie jest zadowolony z długich reklam, jakie mają miejsce np. w tv. Bloki reklamowe w stacjach radiowych nie są aż tak długie i rozbudowane. Duża część słuchaczy nie rezygnuje ze słuchania danej stacji radiowej pomimo przerwy na reklamę. Oczywiście wszystko uzależnione jest od danej stacji radiowej. Bo nie ma co ukrywać, że są stacje, które mają te bloki krótsze, ale są i takie, których blok reklamowy jest zdecydowanie za długi.
Kreatywność reklam w radio

Być może osoby pracujące w marketingu, reklamie czy sprzedaży zwracają uwagę na reklamy kreatywne bardziej niż inni. Według nas reklamy kreatywne, to klucz do sukcesu. Nie raz słyszymy ciekawą reklamę i pomimo, że do tej pory nie znaliśmy danego produktu, to zaczynamy go dostrzegać i kojarzyć daną reklamę z konkretną firma. Z pewnością każdy z nas zna popularny spot reklamowy „Dłuższe życie każdej pralki to … calgon” lub „Media expert włączamy niskie ceny”. Radio wykorzystuje dźwięk i naszą wyobraźnię do kreowania produktu bądź usługi, który każdy z odbiorców może wyobrażać sobie inaczej. Spot nie wymaga projektowania żadnej grafiki, nie wymaga wyszukania ciekawego i zachęcającego zdjęcia, koloru bądź scenerii. Wszystko zostaje, tak jak w książce, zapisane słowami, natomiast obraz tworzymy my sami.
Kontakt