Zasady brandingu i rebrandingu
Branding i rebranding to dział marketingu który zajmuje się procesem nadawania lub zmiany wizerunku. Zmiany te mogą dotyczyć zarówno produktów, usług firmy bądź całej organizacji. Jeżeli nie wiesz jak przeprowadzić te zmiany lub na jakie elementy warto zwrócić uwagę zachęcamy do przeczytania poniższego tekstu.
Branding i rebranding to przede wszystkim chęć zmian
Sam tytuł nagłówka już daje konkretną odpowiedź. Proces może okazać się skuteczny jeżeli nasze usług, organizacja, pracownicy widzą i chcą zmian. Jeżeli ten element całej układanki nie pasuje do naszej firmy to żadne szkolenia, marketing zewnętrzny, wprowadzanie nowych produktów bądź usług nie pomogą !.
da rady coś zmienić, jeżeli ktoś nie chcę się zmienić bądź nie jest na to gotowy. W każdym aspekcie życia sama chęć zmian jest najważniejsza czy mówimy o odchudzaniu, wyjścia z nałogów czy poprawy naszych działań marketingowych.

Odpowiedz sobie na pytanie „co jest nie tak” w naszych usługach, firmie?
Kolejne pytania dają nam możliwość stworzenia własnego audytu działań marketingowych. Taki audyt możemy zlecić firmie zewnętrznej bądź przeprowadzić sami nawet z wykorzystaniem własnych zasobów ludzkich. Po przeprowadzeniu takiej analizy możemy otrzymać mnóstwo odpowiedzi na zadane pytania. Czy wszystkie nasze usługi są złe? a może tylko kilka z nich. Czy mamy wyszkolonych pracowników czy być może za słabo zmotywowanych. Podstawowe odpowiedzi pozwolą nam na przejście do kolejnego kroku.

Rebranding i branding to usługi bądź firma z własnymi pomysłami
Na świecie znanych jest wiele działań, które były skopiowane i odniosły sukces ale są także i takie, które po części skopiowały pomysł ale zrobiły to po swojemu. Z własnego podwórka i codziennych zakupów można przytoczyć chociażby przykład dyskontu „Biedronka”. W naszym kraju, jest to najbardziej popularny dyskont z którym Polacy robią zakupy. Ale być może nie każdy wie, że właściciel z Portugalii Jeronimo Martins próbował taką samą sieć stworzyć w sowim kraju i kompletnie pomysł był nie trafiony. Kolejny przykład tym razem z branży IT. Apple i IBM to marki globalne każdy ma swoich zwolenników i przeciwników. Marki takie jak IBM, Dell to komputery w bardziej przystępnych cenach ale „fani” Apple nigdy nie przejdą na inny sprzęt pomimo, że produkty wykorzystywane są do tego samego czyli działań IT.
W swoich działaniach marketingowych musisz być wiarygodny i autentyczny.
Jeżeli uważasz, że twoje produkty są ok to możne warto zastanowić się nad ogólną strategią. Kompleksowość działu PR, , opisy produktów bez „języka korzyści”, słaba strona www. Te elementy mogą być przyczyną niepowodzenia a rebranding ma pomóc marce w dalszym rozwoju. Marka i firmy muszą także przejść poszczególne etapy rozwoju. To, że kiedyś firma istniała bez internetu wcale nie oznacza, że teraz tak też będzie. Rozwój technologiczny to ogromne możliwości ale dla wielu udręka. Znamy osobiście wiele dużych firm, które powstały bardzo dawno i „przespały” etap zmian w internecie.
Pewnie z wielu z was słyszało też takie stwierdzenie „w twojej firmie nic się nie zmienia to znaczy, że stoisz w miejscu”. Te stwierdzenie jest prawdziwe, bo nawet takie koncerny jak Coca-Cola tworzyły nowy produkt; Coca-Cola z różnych wersjach smakowych, z cukrem, bez, Fanta Mirinda, Sprite to produkty i usługi, które musieli stworzyć by nadążyć za konkurencja. Zmiany w logotypie też miały miejsce ale firma nie zmieniła chociażby jednego „wizerunku z Mikołajem i świętami” ten element pozostał pomimo upływu wielu lat.

Zdefiniuj odbiorcę w swoich działaniach brandingu
Kolejny aspekt, który wiąże się z analizami i dokładnymi danymi, które sami możemy pozyskać. Statystyki Google to potęga danych; Google Analytics, Google Search Console to chociażby te podstawowe ale dalej najważniejsze programy umożliwiające nam po części poznanie naszych odbiorców. Nasi odbiorcy również zmieniają nawyki pokolenie Y, Z, X to ciągłe zmiany. Pokolenie Y czyli tzw. Milenialsi to poprzednicy pokolenia Z. Urodzili się między 1980 a 1996 roku. To właśnie te pokolenie mówi się, że jest najbardziej popularne. Pracują, mają umiejętności internetowe często założone rodziny i ugruntowaną pozycję.
Milenialsi (pokolenie Y) to poprzednicy generacji Z, urodzeni między rokiem 1980 a 1996. Ich dzieciństwo przypadło na okres transformacji ustrojowej w Polsce, a start w dorosłe życie zdefiniowały pierwsze oznaki kapitalizmu i upowszechnienie się Internetu. Milenialsi mają opinię zuchwałych i wymagających pracowników. Nie wolno też zapomnieć o pokoleniu X i baby boomers. Są to pokolenia urodzone w 1946-1964 (baby boomer) oraz 1965–1979 (pokolenie X) ale dzięki swoim dzieciom nauczyli się korzystać z internetu, prowadzić profil na Facebooku i również kupować sprzęt i zamawiać do domu czy paczkomatu.
Nie myśl tylko o finansach
Pomyśl w jaki sposób możesz zarabiać w swojej firmie ale dając też coś od siebie. Czy nie lepiej jeść trochę z marży i dodać jakiś dodatkowy produkt, usługę. A może komunikować poprzez działania, że pomagacie innym, wspieracie organizacje non-profit? Takie działania powodują, że zyskujesz w oczach konsumentów i dzięki temu twoje produkty bądź usługi mogą być znacznie lepiej postrzegane i kupowane. Nasza firma pomimo, że przez 14 lat pracy w dziale marketingu ma sporą wiedzę chcemy właśnie dzielić się tą wiedzą za darmo na naszych profilu. Innym przykładem jest wspieranie lokalnej fundacji „Moja Fundacja”, która pomaga dzieciom z Domów Dziecka i wspiera seniorów i lokalną społeczność. Takie działania powodują, że owszem prowadzimy firmę by zarabiać ale poza tym chcemy robić coś więcej.

Branding czyli myślenie długofalowe
Nigdy nie myśl o tym co tu i teraz. Oczywiście prowadź firmę, usług, produkty takie jakie się sprzedają ale twoja firma musi myśleć o dalszym rozwoju i obserwowaniu innych. Dawniej nie do pomyślenia było kupowanie butów, odzieży czy łóżek, materacy bez oficjalnej „przymiarki do nich”. Aktualnie ze względu na rozwój internetu a także pandemię Covid-19 wiele firm przeniosło swoje biznesy do internetu. Czy takie firmy przestają funkcjonować? Oczywiście, że nie ! Nauczyli się, że konsument jest wszędzie. Owszem w niektórych branżach np „fryzjer” ciężko mówić o usłudze on-line ale znam osobiście mężczyzn oraz sami jesteśmy przykładem, że pozamykanie branż spowodowało znacznie większą sprzedaż maszynek do włosów. Ważne jest wyciąganie wniosków i dostosowanie całego schematu do tego co się aktualnie dzieje.

Komunikuj zmiany rebrandingu
Pamiętaj by informować o tym co robisz a już na pewno o zmianach, które wprowadziłeś. W tych działaniach social media to chyba najlepsze rozwiązania. Wartym uzupełnienia są także radio, działania SEO, reklama w prasie.
WAŻNE – jest także sposób komunikowania i przekazywania wiedzy wszystkim ! Nie zapominaj o pracownikach zwłaszcza tych z niższego szczebla. Czasami okazuje się, że klient będzie wiedział więcej niż twoi pracownicy. Wykorzystuj wszystkie dostępne formy reklamy o których wspomnieliśmy wyżej. Efekt synergii wspólnych działań jest znacznie większy niż korzystanie tylko z samego jednego źródła.

Podsumowanie zmian w brandingu
Branding i rebranding to rozbudowany kompleks działań marketingowych na który składa się wiele elementów, które opisaliśmy wyżej. Bądź uparty, cierpliwy i konsekwentny w swych działaniach. Każdy proces wymaga odpowiedniej dawki energii, czasu i umiejętności. Nie od razu „Rzym zbudowano” więc dlaczego ty miałbyś to zrobić od razu. Nie znaczy to jednak, że zamierzonego celu nie uda się osiągnąć. Czasami będzie potrzebował większej ilości czasu, energii a czasami pomocy i umiejętności od firmy zewnętrznej. Obserwuj zmiany, analizuj dane, zawsze reaguj na nowe opinie i komentarze w internecie i walcz o swoje. Ważne byś robił to co zostało ustalone wg wcześniejszych analiz i strategii.
e-mail: biuro@marketingnaplus.pl
Facebook -kliknij i bądź na bieżąco